Digitális portfólió

Modern eszközök a pedagógiában

Modern eszközök a pedagógiában

Webquest

2016. december 11. - Gúth Erik

Források

A módszer angol nyelvű honlapja ahonnan bőséges ismeretet szerezhetünk illetve használhatunk fel:webquest.jpg

Aki nem boldogul az angol verzióval magyar segédanyag is rendelkezésre áll:welcome_to_the_frontpage.jpg




A módszer lényege

 Ezt a módszert IKT eszközök és lehetőségek bevonásával 1995-ben az USA-ban a San Diego-i egyetem két tanára Bernie Dodge és Tom March fejlesztették ki.

A fő gondolata az, hogy a tanulók saját munkájukon keresztül bővítsék ismereteiket, természetesen a megadott keretek között a tanár által elkészített módszertani váz mentén. A lényeg, hogy valódi, hiteles adatok alapján oldják meg a feladatokat. Az anyagok természetesen az interneten találhatóak de a módszer alkalmazható könyv, újság, tankönyv források felhasználásával is ahol esetleg nem áll rendelkezésre megfelelő informatikai háttér.

Ez a módszer nagyban hasonlít a projektpedagógiához, amit 2008-2009-ben mint projekthét címén valósítottunk meg a szakiskolában ahol tanítottam. Az előkészítések és a munkafolyamatok tulajdonképpen lefedik ennek a módszernek a kereteit. A projektoktatás szintén Amerikában alakult ki John Dewey és tanítványa William Kilpatrick elgondolásai alapján 1919-ben.

Fajtái

  1. rövid (néhány órás)
  2. hosszú (több hónapos, akár fél éves terjedelmű)

A tanár szerepe

A tanár a facilitátor szerepét tölti be, nem ismeretközlő hanem a munka során irányítja, tereli a tanulókat, segíti a munkájukat. A lényeg, hogy a tényleges munkát a tanulóknak kell elvégezniük. 

Előnyök és hátrányok

Egyértelmű előny, hogy a feladaton belül mindenki megtalálja azt tevékenységformát amelyet a legszívesebben végez vagyis amiben a motivált. Így tulajdonképpen a "kényszer" érzése nélkül tud a tanuló észrevétlen tudáshoz jutni. Valamint megtanulja az információkat helyesen felhasználni és értékelni.
A módszer hátránya az időigényesség. A tanár részéről jelentős többlet munkát igényel a feladatok előkészítése. A jól felhasználható háttér hiánya meghiúsíthatja a feladat hatékony feldolgozását.

A gyakorlat

 A tanár által kidolgozott útmutatónak a következő tartalmi elemei vannak:

1. Bevezető információk
Ez a szakasz arra szolgál,hogy a tanulók megismerkedjenek a feladat témájával. Ennek a bevezetőnek egyben a motiválás is a feldata. A formája lehet írásos vagy multimédiás.

2. A konkrét feladat
A munkafeladat megfolgalmazása, melyben egyértelművé kell tenni a tanulók számára, hogy mi is a tényleges feladat. Itt a tanulóknak lehetőségük van javaslatokat tenniük a feladattal kapcsolatban (valamely tevékenység módosítása, kiegészítése).

3. A felhasználható (ajánlott) anyagok
A tanulók témában való elindulását segíti. Tipikusan egy összegyűjtött webes linkgyüjtemény (ha IKT eszközöket használunk).

4. A feladat megoldása
Szervezési kérdések eldöntése:
  - feladatok delegálása,
  - egyes munkafolyamatok átbeszélése,
  - határidők,
  - egy feladattal összefüggő szervezési kérdések.
Ebben a szakaszban történik tuljadonképpen a tényleges feladat megoldása.

5. Prezentáció
Minden csoport vagy tanuló bemutatja az álatal választott formában a munkáját, amely lehet prezentáció, fogalmazás, videó, stb.
Ebben a szakaszban fontos az is, hogy prezentáció során a tanulók egymástól is tanulnak illetve ekkor derül ki számukra, hogy mennyire sikerült az adott feladatot megoldani.

6. Értékelés
Itt kapnak visszajelzést a tanártól a feladat megoldásáról, valamint saját maguk is értékelik az maguk által végzett munkát.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása